Kwalitatieve buiskap, eindelijk gevonden!Toen we met onze boot naar Zweden wilden om op visvakantie te gaan, kwamen we twee teleurstellingen tegen. Het begon met een flinke domper. Overal in Zweden was het verboden in de zomer van 2018 om vuurtjes te maken of te grillen. De extreme droogte zorgde ervoor dat er levensgevaarlijke situaties ontstonden met vele bosbranden als gevolg. Jammer natuurlijk, maar veel erger voor de mensen die in de gevarenzone wonen. De tweede tegenvaller was dat we veel meer beschadigingen op de boot tegenkwamen dan we geanticipeerd hadden. Maar de reis was al geboekt en we wisten dat vrienden op ons zouden wachten. Maar om nou zonder buiskap op vakantie te gaan omdat die was gaan rotten… dat kan natuurlijk ook niet. We hebben veel bedrijven gebeld, maar vakantietijden, drukte en onwelwillendheid om te helpen vielen ons ten deel. Gelukkig was er een uitzondering. BB Zeilmakerij Dronten vroeg ons om direct langs te komen met de buiskap en de afmetingen om zo een goede inschatting te kunnen maken. We dachten eerlijk gezegd dat het niet meer zou lukken aangezien we nog minder dan twee weken over hadden. Maar de zeilmakerij in Dronten kreeg het voor elkaar en leverde ruim op tijd de buiskap. We hadden nog meer dan genoeg tijd om de buiskap in alle rust te monteren zelfs!

Het belang van een goede buiskap

In Nederland is het water anders dan in Zweden. Zeker wanneer je op de grotere meren bent, of het Göta Kanal, dan is een buiskap belangrijk. De kleine waterdruppels die opspatten en die opgepakt worden door de wind, komen als kleine scheermesjes op je af. Daarnaast is de regen in Scandinavië anders dan bij ons. Steeds vaker hebben ze hier stortbuien van een paar minuten waarna het weer compleet droog en zonnig is. Aangezien we hier in het verleden vaker mee te maken hebben gehad, vonden we het belangrijk dat we een buiskap zouden hebben die vooral kwalitatief is. Je kunt wel willen besparen en een goedkoper model zoeken, maar daarmee heb je uiteindelijk alleen jezelf te pakken en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. De zeilmakerij heeft ons geweldig geholpen en had zelfs nog een aantal tips over hoe we de schade aan het zeil de volgende keren kunnen voorkomen. Kijk, op die manier word je tenminste echt verder geholpen en weet je precies waar je op moet letten. Die service zie je tegenwoordig lang niet overal meer – zeker niet de service dat je gewoon direct langs kunt komen omdat zij snappen waarom je haast hebt.

Op naar Zweden!

Twee weken later waren we op weg naar Zweden en zijn we begonnen aan de lange reis over het Göta Kanal. Persoonlijk moeten we toegeven dat het ons meegevallen en tegengevallen is. Meegevallen omdat het minder druk was dan we dachten en we echt schitterend weer gehad hebben. Daarnaast is de plaatselijke bevolking bijzonder vriendelijk en zijn er veel mensen die Nederlands, Engels of Duits spreken. Het is ons echter ook tegengevallen. Het aantal bruggen is enorm en de kosten voor de bruggen zijn veel hoger dan drie jaar geleden. De kans is groot dat de prijzen nog verder zullen stijgen. Daarom gaan we volgend jaar kijken of we andere routes kunnen varen waarbij we niet afhankelijk zijn van het Göta Kanal. We hebben veel goede verhalen gehoord over het Vännern en Vättern en willen daar zeker eens een kijkje nemen. Nu we de boot helemaal in orde hebben, inclusief een goede buiskap, weten we ook zeker dat dit mogelijk is. Lees meer…